FitnessDreams!

Kategori: • Workout's

Standing Lats Pushdown (back)

Det här är en av mina favoritövningar för rygg. Ibland kör jag den som uppvärmning. Stående lats pushdown heter den. Bilderna är lite missvisande tyvärr.. man ska luta sig framåt med överkroppen lite mer än vad bilderna visar. Tror det är för att jag har ett ben framför det andra som det ser lite konstigt ut. Vanligast är att stå med benen ganska tätt ihop med knäna lite böjda och överkroppen något framåtlutad. En riktigt skön övning för latsen i alla fall :) /This is one of my favorite exercises for the back. Sometimes I do it as warmup aswell. Standing lats pushdown its called :). The pictures are a bit misleading unfortunately.. you should lean forward with your upper body a little more than what the pictures shows. I think it's because I have one leg in front of the other as it looks a bit strange. Most common is to stand with your legs fairly close together with your knees slightly bent and upper body leaning slightly forward. A really great exercise for lats anyway :)

Yesterdays session - todays soreness

Åh herregud vilken träningsvärk jag har i rumpan idag. Obeskrivligt! Var väldigt längesen jag hade sån här träningsvärk i endast rumpan - inget i benen. Känns som rumppasset var lyckat igår med andra ord :) Här nedan kan ni se vad jag tränade igår. /Oh my goodness what muscle soreness I have in my ass today. Indescribably! Been a very long time since I had this kind of pain in the butt only - not legs. Feels like the ass-session was successful yesterday in other words :) Here below you can see what I trained yesterday.

 

1. Bulgarian Split Squats. Dessa gjorde jag som sista övning. Snabbt utförande utan paus i botten eller toppläge. Galet jobbig övning när man spar den till sist & bränner ur de sista krafterna man har kvar efter ett träningspass. Jag gjorde 3x12 (per ben). /Bulgarian split squats. These I made as last exercise. Rapid execution without pause at the bottom or top position. Crazy tough exercise when you save it for last and burn out the last forces you have left after a workout. I made 3x12 (per leg).

2. Liggande Legcurl. Den gjorde jag som första övning.. börjar alltid lätt och gör många reps (15-20) sen höjer jag vikten successivt tills jag bara orkar göra 5st. Jag älskar denna maskin, tar så himla bra på baksida lår. /Laying Legcurl. This I did as first exercise.. always starts easily and do many reps (15-20) then I increase the weight gradually until I only bothered to do 5reps. I love this machine, it takes so damn good at the hamstrings.

3. Cable Kickbacks, som jag skrev om i inlägget igår. En gamal favorit! I denna övning är det viktigast att hitta kontakten med rumpan och inget annat. En medelvikt brukar göra tricket. Lassar man på för tungt är det lätt att man inte hittar den där kontakten utan låter andra muskler vara en del av övningen & tar man för lite vikt slutar det med att man mer eller mindre tränar cardio ;P /Cable Kickbacks, which I wrote about in the post yesterday. An old favorite! In this exercise, it is important to find the right contact with the butt and nothing else. An average weight usually does the trick. If you add too heavy weight, it is easy that you can not find the right muscle contact without letting other muscles to be part of the exercise and if you take too lightweight you will end up with more or less cardio training;P

4. Benpress. Jag brukar börja med att ligga på sidan, (så här - video) innan jag lägger mig som vanligt och kör ytterligare 3x12. Jag brukar ha medeltunga vikter så att jag orkar göra ett bra utförande (gå djupt). /Leg press. I usually start by lying on the side, (like this -  video) before I lay as usual and run an additional 3x12. I usually have medium heavy weights so that I can do a good performance (go deep).

5. Utfall. Denna gör jag oftast i smithmaskinen. Inte lika drygt som split squats men ändå väldigt bra för rumpan :) /Lunges This I most often do in the smith machine. Not as tough as split squats but still very good for the butt :)

 

Cable Kickbacks

Rygg & rumpa idag på gymmet. Lite konstigt upplägg har det blivit de senaste veckorna då jag tränat två dagar, vilat en, tränat två, vilat en etc jämfört med innan då jag tränade tre dagar innan jag vilade en dag. Måste skriva om mitt schema - att köra hårt tre dagar i rad blir för tufft i längden :} På bilden gör jag en favorit för rumpa; den klassiska Cable Kickbacks. Gillar den! Idag gjorde jag 3x12 på 25-35kg. Nu ska jag äta en välförtjänt sen middag! Har varit på djursjukhuset & ögonlyst lilltjejen idag. Hon var såå duktig :) Haha, hundarna är verkligen mina barn - jisses. /Back & butt today at the gym. It has become a bit strange approach in the recent weeks when I'v worked out two days, rested one, worked out two, rested one etc compared to before when I trained three days before I rested one day. Must write a new workout schedule for myself soon - to train hard for three consecutive days will be too tough in the long run for me :} In the picture I make a favorite exercise for butt; the classical Cable Kickbacks. Love it! Today I made 3x12 with 25-35kg. Now I'll eat a well deserved late dinner! Have been at the veterinary hospital & eyetested our little girl today. She was soo good :) Haha, the dogs are really my children - jeez.

Girls and arms

Många tjejer är rädda för att träna biceps & armar över lag i tron om att de ska vakna upp en morgon med maskulina armar. Jag kan tala om att det är relativt svårt för tjejer att bygga muskler över huvud taget och att bli maskulin är inte något man bara blir. Det krävs diciplin, hundraprocentig kost & en heeeel del hård träning. Vissa tränar halva sitt liv utan att lyckas komma dit dom vill med sina armar. Så var inte rädda att ta i lite extra nästa träningspass! Vältränade armar är ju snyggt & dessutom är det sån frihetskänsla när man kan göra ex pull-ups helt själv, med sina egna armar, med sin egen styrka, som man byggt upp helt själv. ♥ /Many girls are afraid to train biceps and arms overall with the belief that they will wake up one morning with masculine arms. I can tell you that it is relatively difficult for women to build muscle and to become masculine is not something you just do over night. It requires discipline, one hundred percent diet and a lot of hard training. So don't be afraid to push a little extra next workout! Well-trained arms are hot & moreover it is such a sense of freedom when you can make such as pull-ups all by yourself, with your own arms, with your own strength, who you built up by yourself. 

Oh my God....

Hej på er! Åh vilken jäkla morgon vi har haft här hemma. Haha! Låt oss bara säga vår hund som löper bestämde sig först att kräkas klockan 5 i morse, efter det fick hon sova med oss i sängen & då satte vi på henne sin trosa eftersom hon löper. Någonstans mellan 5 och 8 vaknar vi av att det luktar så himla mycket hundskit. Då har lilltjejen vart upp & bajsat men eftersom trosan satt på så hamnade hälften i den, och det märkte vi när hon stod i sängen. Hahah! Asså fyyyy.. det var hundbajs överallt. På täcket, på golvet, på kuddarna. Sjukaste jag vart med om. Skrattade så jag vek mig när Erik dessutom klev i det. Både han & hunden stod i badkaret när jag kom upp. Haha! Herregud alltså.. var svårt att äta frukost i morse som ni kanske hör :'D Men det var ett måste eftersom vi skulle åka till gymmet ganska direkt efter. Tränade biceps, axlar, mage & lite triceps. :) /Hello there! Oh what a freaking morning we had here this morning. Haha! Let's just say our dog that's in heat decided first to throw up at 5 o'clock in the morning, after that she we decide she would be allowed to sleep with us in bed so we put her panties on because she's in heat and bleeds a little. Somewhere between 5 and 8 we wake up to the smell of awful dogshit! Then we turned on the lights and found out our little girl had been up and pooped but since her panties sat on her half of it ended up staying in the panties, and that we noticed when she was standing between us in bed. Hahah! Yaaaakkkkk.. it was dog poop everywhere. On the blanket, on the floor, on the pillows. Sickest I have every experienced. Laughed soooo hard when Erik additionally stepped in it. Both he and the dog was standing in the bathtub when I got up. Haha! Oh my God.. It was hard to eat breakfast this morning as you might understand :'D But it was a must as we would go to the gym the hour after. I did biceps, shoulders, abs & a little triceps. :)

Workoutvideo

Här kommer en liten video från morgonens träningspass. Tränade rygg/axlar + up tempo (boxning, jumpsquats etc). Var på gymmet 7.30 - skönt att ha det gjort! :) Nu ska jag sätta mig & fortsätta med hemsidan jag försöker sätta ihop åt hundarna. Behöver snart ha en hemsida fixad, hehe ;P Berättar mer när jag vet mer. Oooh! Så exciting! Kramar.  /Here's a short video from todays workout. I trained back/shoulders today + some up tempo (boxing, jumpsquats and so on) I was at the gym 7.30 this morning. Feels good to be done with todays session this early! :) Now im gonna focus on making a homepage for our dogs. They will need one soon. I tell you more about that when I know more.. Xx

Some exercises never gets old..

Vissa övningar blir helt enkelt aldrig för gammla eller för uttjatade, tex knäböj, bänkpress, chins etc.. Dessa gamla bilder är från övningar som jag aldrig tröttnar på. Jag tycker fortfarande dessa övningar tar väldigt bra & kör dem än idag, då o då. Some exercises will simply never get too old or too hackneyed, such as squats, bench press, chin, etc .. These old photos are from some exercises that I never tire of. I still think these exercises get very good contact with the muscles. I still do them today and they always gets me sore.

   

 

1. Delfinen. Vet inte ens om den har ett riktigt namn men övningen kommer från Delfinen så vi kallar den det. Likt övningens namn utförs den genom att lyfta & sänka benen likt en delfin slår med stjärten. Riktigt jobbig för både ben & rumpa. 1. The dolphin. Don't even know this has a proper name but the exercise comes from the Dolphin so thats what we call it ;). Like the name of the exercise is carried on by lifting and lowering your legs like a dolphin beats its tail. Really though for both legs & butt.

2. Cable Kickbacks. Såklart! Herregud vad populär denna övning blivit. Utmärkt för rumpa och baksida lår. Det gör inget om ankelfästet glider upp en bit så länge det känns att gluteus maximus jobbar. 2. Cable Kickbacks. Of course! Lord, how popular this exercise has become. Excellent for butt and hamstrings. It does not matter if the ankle mount slipping up a bit along the led as long as it feels that the gluteus maximus are working.

3. Cable Kickbacks med bänk. En annan variant av kickback'sen ovan. Lite svårare, lite annorlunda. Jag rekomenderar att testa båda! :) 3. Cable Kickbacks with bench. Another variant of the kickbacks shown above. A little harder, a little different. I recommend to try both! :)

4. Russian Twist. Min favoritövning för mage sedan lång tid tillbaka! Den låter hela magen jobba men speciellt sidomusklerna vilket både tjejer & killar oftast vill komma åt ordentligt. 4. Russian Twist. My favorite exercise for the stomach for a long time now! It allows the entire stomach to work but especially the obliques which both girls & guys usually want to work out good!

Planning tonights workout

Så här ser planen ut för dagens pass med fokus på mage & baksida lår/rumpa. Jag kommer bara att göra 4 olika övningar per muskelgrupp men 4-5 set av varje istället för 3. Detta dels för att ge musklerna en rejäl omgång, samt variation som är väldigt viktigt för utveckling. Ibland räcker inte 3 sets för att riktigt trötta ut musklerna. Hoppas det ger er lite inspiration till era träningspass! För ni ska väl träna ikväll? ;) /So here is the plan for today's workouts with focus on abs and hamstrings/butt. I will only make 4 different exercises per muscle group but 4-5 sets of each instead of 3. I do this because I want to really give my muscles a blowout and also because the variation is extremely important. Sometimed doing only 3 set is not enough for the muscles to get really tired. Hope it gives you some inspiration for your workout! Because you'll surely workout tonight, right? ;)

Good session, my back made it!

Åh! Lycka :) Rygg/bicepspasset gick suveränt! Kände inte av ryggen en enda gång. Härligt! Då kan jag fortsätta mitt träningsschema igen från och med nu. Kalas! :) Bilderna nedan är tagna i två olika set, det är därför jag står mer framlutad i den första bilden. Det sista settet blev tungt, orkade inte stå lika framlutad som i de första tre. Ni vet ju redan vilka övningar jag körde eftersom jag la upp dom i mitt planeringsinlägg (förra inlägget). :) Ingen nytta att upprepa även i detta inlägg! Nu har vi precis ätit kycklinggryta med ananas & bulgur samt tagit ett långt bad - så nu är vi redo för ett nytt avsnitt av American Horror Story (Freak Show). Älskar den serien!! Hörs imån, kram!  /Oh! Hapiness! :) The back/biceps-session went great! Did not feel any pain in my back a single time during the whole session. Lovely! This means I can go along with my regular training schedule again from now. Yay! :) The pictures below are taken in two different sets, that's why Im more forward leaning in the first picture. The last set was heavy and could not stand as forward leaning as in the first three sets. You already know what exercises I did today because I put them in my planning posts (previous post). :) No nead to repeat! Now we have just eaten chicken with pineapple & bulgur and also we have taken a long bath - so now we're ready for a new episode of American Horror Story (Freak Show). Love the series!! Talk tomorrow, Xx!

The secret behind a successful workout

Hemligheten bakom ett lyckat träningspass är att planera. Planera, planera & åter planera - så slipper ni stå där på gymmet som en yr höna & alltid tänka "vad ska jag göra här näst". Planera hemma, i lugn & ro, gärna flera dagar innan. Tänk också på att variera övningarna så ni inte gör samma ryggövingar varje ryggpass etc. Här nedan har jag planerat mitt rygg/bicepspass för kvällen (jag känner inte av ryggen längre & hoppas jag klarar av detta pass idag!). Chins gör jag med gummiband eller i hjälpmaskinen. Klarar knappt av att göra riktiga chins med en frisk rygg, så att testa med dagens rygg är nog inte att rekomendera :) Jag räknar med att detta kommer ta ca en timme. /The secret of a successful workout is to plan. Plan, plan and re-plan - so you don't have to stand there at the gym like a headless chicken & always think "what should I do next". Plan the whole workout at home, in peace & quiet, preferably several days before. Also think about vary your exercises so you do not do the same back exercises every back workout, etc. Below I have scheduled for my back/bicep workouts for the evening (I dont feel any pain in my back today and hope I can handle this workout!). Chins I do with rubber bands or using the help-machine. Im barely able to make real chins with a healthy back, so to try with today's back is probably not recommend :)

 

One more video!

Hej på er! Det är nästan med skämmig blick jag lägger upp ännu en ben/rumpa-video. Haha! Skulle egentligen träna rygg idag men efter halva passet kändes det inte bra i muskelfästet så jag tränade... ben istället! Otippat. Haha :) Kunde inte träna armar heller eftersom jag kände av muskelfästet även i dom övningarna. Hur som helst! Lite rumpinspiration till gymmet är väl aldrig fel...?  :) Sen om mina ben ramlar av dom närmasta dagarna är en annan sak. Skulle nästan inte förvåna mig, haha :) /Hello there! It is almost with shame in my eyes I put up one more leg/butt-video. Haha! I had back on my schedule today but after half my workout it started to hurt in the muscle attachment so I trained... legs instead! Obviously, haha :) Could not trains arms either because I felt the muscle attachment even in them exercises. Anyway! A little butt-inspiration-workout-video to the gym is never wrong...? :) If my legs fall off soon is another story. They get so much training since i cant use my back. Haha :P

 

♥   

 

 

All dem squats paying off

Det börjar synas på lilla rumpen att man faktiskt går till gymmet fyra, fem dagar i veckan & kämpar på. Riktigt härlig känsla - den där när man märker resultat. Upp upp upp ska den. Mycket att jobba på! Kan ju inte stå i den här positionen hela livet, hallå. Haha :} För det ska gudarna veta att det här är den ultimata röv-framhävar-positionen, haha :P Icke att förväxla med hur rumpan ser ut, utan denna position ;) Näe, det här året vill jag ha en bra sommar. En sommar där jag kan njuta av lediga dagar, stränder, solsken, drinkar - och framförallt att få vara frisk. Det ni, det ska man inte ta förgivet. /It begins to appear on my little butt that im actually going to the gym four to five days a week and kicking it hard. Really great feeling - the one when you notice results. Up up up should it should go. I still have a long way to go - I cant stand in this ass-hightlightning-position my whole life to get a round big butt, haha :} No, this year I want to have a good summer. A summer where I can enjoy free days, beaches, sunshine, cocktails - and above all to be healthy. That folks, you should not take for granted.

3 more exercises for bum/legs. Video!

Rumpa/ben på schemat idag igen. Kör rumpa varannat pass nu - men inte samma övningar så här kommer en ny video med tre andra övningar fast för samma kroppsdelar :) Utöver dessa gjorde jag raka marklyft, marklyft, bulgarian split squats, cable kickbacks & raka marklyft i cable cross (ska visa den övningen nångång!).Hoppas ni får lite inspiration till att gå till gymmet ikväll!  /Bum & legs on the schedule again today. I train butt every two sessions now - but not the same exercises so here's a new video with three different exercises fixed for the same body parts :) In addition to these, I made straight deadlift, deadlift, bulgarian split squats, cable kickbacks and straight leg deadlifts in the cable cross ('ll show that exercise sometime!). I hope you get a little inspiration to go to the gym tonight, Xx.

 

Workoutvideo

Här är min hackiga video jag försökte ladda upp tidigare idag med tre övningar jag nästan alltid kör när det är baksida lår/rumpa i fokus på schemat. Inga nya övningar direkt, men det kan vara kul att se videos ibland istället för bilder tänkte jag :) /Here's my video I tried to upload earlier today. It doesnt work 100% but I hope you enjoy it anyway. Its 3 exercises that I most often include in my hamstring/butt workouts. No new types of exercises really, but I thought a video instead of a photo could be fun for once :)

 

♥   

 

 

Casall Fly Away

Trött tjej i går kväll, men snygga kläder! :) Ni frågade om tightsen & dom finns här. Casall Fly Away heter dom. :) Jättesköna! Idag är jag hundvakt & har tre busfrön som glor på mig i skrivande stund så jag ska ta ut dem på en promenad nu sen ska jag iväg till gymmet. Hoppas ni får en trevlig fredag, hörs senare! /Tired girl last night, but in stylish clothes! :) You asked about tights and they are called Casall Fly Away tights. :) Really Comfortable! Today I'm a dog-sitter and has three imps who staring at me in this writing moment so I'll take them out for a walk now then I'm off to the gym. Hope you have a nice Friday, talk to you later!

♥