FitnessDreams!

Kategori: • Workout's

Decisions, opportunities & legday!

Äntligen är mördarveckan över för mig. Fem träningsdagar i rad som avslutades med ett benpass. Cheeses! Nu väntar två välbehövliga vilodagar med bara massa MAT. Haha! :} Ska bli otroligt skönt. Nästa vecka har mycket roligt att erbjuda! Ska bland annat ge ut mitt första kost & träningsschema till en tjej vid namn Annelie. Ska bli otroligt roligt att testa på det. Ni minns kanske att jag efterlyste "försökskaniner" för ett tag sedan. Det är alltså den bollen som ska börja rulla nästa fredag. Kul! :) En annan dag som kommer nästa vecka är min ettårsdag från mitt cancerbesked. Den dagen ska jag stänga av mobilen, dra täcket över huvudet & bara sova mig igenom. Otursdagen nummer ett! Fy fan rent ut sagt.. Jag kommer även ta steget ut i bloggvärlden genom att flytta min blogg till en annan portal som förhoppningsvis skall ta mig till en ny nivå. Jag kommer dock finnas kvar på samma adress, linnlowes.com eller fitnessdreams.se samt bloglovin' så det är inget ni behöver tänka på. Hoppas ni hänger med mig på denna resa också! :) Kramar. /At last! This murder week is finally over for me. Five training days in a row that ended with legday! Cheeses! Now are two much-needed rest days waiting for me with just bunch of food & rest. Haha! :} These restdays will be sooo good! Next week have a lot of fun to offer! Shall, among other things, give out my first diet & workout schedule to a girl named Annelie. Will be incredibly fun to test it. You may recall that I was searching for "guinea pigs" a while ago. This gets that ball to start rolling.. Next friday we will start, super fun! :) Another day coming next week is my first birthday from my cancer diagnosis. That day Im gonna turn off the phone, pull the covers over my head and just sleep my way through. My unlucky day number one! I hate that date. Also, I will step out into the blogosphere by moving my blog to another portal that hopefully will take me to a new level. I will still be present at the same address, linnlowes.com or fitnessdreams.se and bloglovin so there's nothing you need to consider. Hope you tag along with me on this journey too! :) Xx

Backday @ gym. With Video.

Först vill jag bara säga TACK till er grymma läsare som kommenterade mitt senaste inlägg. Blev så glad när jag loggade in & såg alla fina ord :} Det värmer ska ni veta! Nu till dagens träningspass. Vi spanade in ett nytt gym men vi tränade inte där för det var verkligen fullproppat med folk. Så vi tog gamla källargymmet istället :) Jag övade på chins & tränade rygg hela passet. Här kommer en video på några killer-övningar för ryggen. Kram!/First I just want to say THANK YOU to my awsome readers who commented on my last post. I got so happy when I logged in and saw all the nice words:} It warms my heart you should know! Now for todays workout. We checked out a new gym but we did not train there because it was really packed with people. So we went back to the old basement gym instead :) I practiced pull-ups & trained back the entire session. Here is a video of some killer exercises for the back. Hugs!

Squeezing the last out of my triceps & butt. VIDEO

Hej på er! Jag har haft en väldigt stressig dag & nu vill jag bara vara med min lilla familj så jag slänger upp några klipp från dagens träningspass när jag försöker pressa det sista ur triceps & rumpan efter ett hårt triceps/biceps/rump-pass istället för ett långt inlägg :P Är helt besatt av låten som spelas i videon. Lyssnar på den om och om och om och om igen på gymmet. Kommer nog snart kräkas på den men just nu älskar jag den. Haha :) Kram på er! /Hello there! I've had a very stressful day & now I just want to be with my little family so Im throwing up some clips from today's workout when I try to squeeze the last out of the triceps & butt after a hard triceps/biceps/butt workout instead of writing a long blogpost :P I am completely obsessed with the song being played in the video. Listen to it over and over and over and over again in the gym. I'll probably vomit on it soon but right now I love it. Haha :) Hugs to you!

♥ ♥ ♥ ♥ 

Todays workouts

Idag vart det två träningspass :) Två rätt dåliga. Hade ingen energi alls! :c Morr! Har proppat i mig bra kolhydrater nu & ska fortsätta med det. Hur som helst så såg passen ut så här. Gick till gymmet på kvällen för att öva chins med Erik - men tränade lite ben när han tränade sitt :) /Today I did two sessions at the gym. Two bad ones! Had no energy at all! Growl! Have crammed good carbs now & will continue to do so. Anyway, this is what the sessions looked like. I went to the gym in the evening to practice pull-ups with Erik - but trained a little legs when he trained his :)

 

Rygg: (Back)
Breda latsdrag 3x8 + 1x6 (30-40kg)  /Wide Lats Pulldown
Hantelrodd 3x8 (20kg)    /Dumbbell Row
Skivstångsrodd 3x8 (35kg)    /Barbell Row
Rygglyft i maskin 3x10 (10kg extravikt)   /Hyperextension
Lats pushdown 3x8     /Lats Pushdown
Chins i maskin 3x6    /Pull-ups In Machine



Axlar: (Shoulders)
Omvända flyes på bänk 3x8    /Reverse Flyes On Bench
Hantelpress 2x10 (7,5kg) 1x8 + 1x6 (10kg)   /Dumbbell Press
Shrugs 3x15 (35kg) /Shrugs 
Stående omvända flyes 2x8  /Standing Reverse Flyes
Utåtrotation (rotator cuff) 3x15 /Rotator Cuff (External Rotation)



Ben: (Legs) 
Frontsquats 4x4 (40kg) /Front Squat
Benpress 1x10 (80kg) 2x6 (100kg) 1x4 (100kg) /Leg Press
Omvänd hacklift 2x8 (20kg extra) /Reverse Hacklift (Standing Legpress)
Liggande Legcurl (viktplatta 8) 3x6 /Laying Leg Curl
+ massor av chins mer hjälp av Erik :P /Lots of pull-ups with the help of Erik. 


Satisfaction

Idag känner jag mig nöjd med mig själv. Den känslan är guld värd & vi borde inte vara så hårda mot oss själva som många av oss är. Lättare sagt än gjort, jag vet! Men det kan vara värt att tänka på då o då, & släppa efter lite på alla krav man ställer på sig själv hela tiden. Nu har jag gjort 4 bra pass på raken. Så bra att jag är både förvånad & nöjd på samma gång. Speciellt eftersom de fyra passen skedde direkt efter min förkylning :). Idag tränade jag biceps & triceps - och avslutade viktpasset med att öva på tunga frontsquats (aldrig gjort riktigt tunga fronts tidigare) samt marklyft. Benen pallade med trots benpasset igår men imorgon ska hela kroppen få vila :) Efter träningspasset kände jag att jag fortfarande hade lite & ge så jag ställde mig på springbandet & sprang av mig det absolut sista. Så skönt! Kör ju aldrig cardio så det var riktigt skönt. Nu har jag precis ätit mat och ska hoppa in i duschen innan herrarnas börjar på TV'n (skidor). Är inte så intresserad av skidor annars men nu hålls ju självaste Skid-VM i min stad så då måste man faktiskt se :D /Today I feel happy with myself. That feeling is worth gold & we should not be so hard on ourselves that many of us are. Easier said than done, I know! But it might be worth thinking about every now and then, and release some requirements placed upon ourselfs all the time. Now I'v done 4 good workouts in a row. So good that I am both surprised and pleased at the same time. Especially since the four sessions took place right after my cold :). Today I trained biceps and triceps - and finished the weight workout by practicing on heavy frontsquats (never done really heavy fronts before) and deadlifts. The legs pulled thru even those exercised despite yesterdays legsession but tomorrow the whole body gets to rest :) After the workout, I felt I still had a bit energy left so I got to the runningtrack and ran off the very last energy I had. So nice! Never do cardio so it was really nice. Now I'v eaten lunch and are about to jump into the shower before the mens ski begins on the TV. Im not that interested in skiing really, but now the  Ski World Championships is held in my city so then I have to watch it ofc :D

 

 

A lill' workout video: lower/oblique abs

Jag genomförde planen - ben & mage. Fy f*n vad benen fick jobba idag. Gälät! Endorfinerna efteråt dock..  Kärlek! Efter benen var det magens tur. Gjorde inga direkt tunga övningar där, men jobbiga. På videon syns två av mina favoriter för nedre delen av magen samt oblique'sen (som man även kan göra hemma!). Ser så lätt ut på videon men när man gjort ca 100 stycken (med vila) bränner det rejält kan jag säga :P  /I went thru with the plan - legs & abs. My fu**ing god how my legs had to work today. Craaazzy! The endorphins afterwards however.. Pure love! After legs it was time for my abs to sweat a bit. Did no really heavy exercises here, but hard! On the video you can see two of my favorites of the lower abdomen and oblique's (which you also can do at home!). Looks so easy on the video but when you've done about 100 reps (with rest), it burns a lot I can tell you :P

Back exercises @ home (Video)

En annan vidoeförfrågan jag fått av er läsare är ryggövnigar man kan göra i hemmet. Att träna ryggen hemma kan vara lite knepigt eftersom man ofta behöver motståndskraft men här har ni i allafall några ni kan göra :) Investera i en matta & ett par billiga hantlar. Alla mina är från Rusta & fungerar precis lika bra som hantlar från dyrare märken :) Jag tränar aldrig rygg hemma eftersom man oftast är mycket starkare i ryggen än någon annan kroppsdel (förutom benen), därför är mina hantlar alldeles för lätta för mig. Jag köpte dessa när jag var sjuk & skulle försöka bibehålla någon muskel på kroppen samt när jag skulle träna upp min axel efter operationen.  /Another video request I got from you readers are back exercises you can do at home. To train back at home can be a bit tricky because you often need resilience but here you have at least a few you can do at home :) Invest in a yoga mat and a couple of cheap dumbbells. All mine are from the cheapest store in Sweden called Rusta & works just as well as dumbbells from expensive brands :).I never train back at home tho. Often, you're much stronger in your back an any other bodypart (except legs tho) so my dumbbells that I bought when I was sick trying to keep my muscle memory and get my shoulder back after surgery are way to light weighted for me to train back with :)

You asked for it: Video!

Idag gjorde jag mitt första pass på gymmet efter en veckas ledighet. Eller ledighet, sjukdom heter det! Så obeskrivligt skönt att vara "hemma" igen. Haha :} Gymmet är där jag trivs bäst! Gjorde ett lugnt benpass & eftersom jag fått förfrågningar om att filma kickbacks i cable crossen så kommer här en liten video på det. Musiken är passande för detta är en jäkla monsterövning om man gör den rätt! :P Varianten jag kör på videon (att stå upphöjt, böja lite på knäna samt hålla emot vikten på tillbaka vägen / excentrisk träning / ) är den drygaste varianten av dessa, tycker jag :) Som ni ser använder jag band runt fotleden. Vissa stoppar foten i ett handtag men det känns ostabilt tycker jag - hehe. Vet att jag fick frågan specifikt om hur jag spänner bandet & vart, hoppas det syns på videon någorlunda. Välj HD-kvalité så blir det lite bättre iaf.. filmat med mobilen :| Alla dom här läderremmarna är för stora för min & många andras fotleder men det spelar ingen roll för om du alltid har remmen spänd med hjälp av vikterna kan den inte börja glida längst med benet :) /Today I did my first session at the gym after a week off. Or, a week of sickness! So indescribably good to be "home" again. Haha :} The gym is where I feel the best! Did a simlpe leg-workout & since I received inquiries about filming kickbacks in Cable Cross, so here's a little video of it. The music is fitting because this is a freaking monster exercise if you do it right! :P The variant I run the video (to stand on something elevated , bend your knees a little and control the weight on the way back /eccentric training/) is hardest one of cable kickbaks, i think! :)

Tränade på frontsquats också. Erik dissade min andning så jag tränade på den tills byxorna sprack... ordagrant! Haha! Kul att man hann använda dom en gång iaf ;P /Did some frontsquats too. Erik dissed my breathing so I practiced it until your pants burst... literally! Haha!

Lunch, HealthyBox & Homeworkout

Idag fick jag & mina vissna tulpaner äta lunch i solljuset. Fantastiskt! Det är inte mycket som slår solens strålar.. Åt ugnsbakade grönsaker, sötpotatis med rosmarin, grönkål som legat i salt o olivolja (också gräddad i ugnen) & stekt kyckling marinerad i olja, chili & paprikapulver. Grymt gott! :) /Today me & my wilted tulips ate lunch in the sunlight. Fantastic! There is not much that beats the rays of the sun.. I had baked vegetables, sweet potatoes with rosemary, kale that has been in salt o olive oil (also baked in the oven) & fried chicken marinated in oil, chili & pepper powder. Really tasty! :)

Posten kom med Ferbruaris HealthyBox också - alltid lika uppskattat! Ska bli kul att testa allt :) 
The mailman came with this months HealtyBox - Always fun!

Men nu vill jag bli frisk - saknar gymmet efter bara några dagar. Haha! Låter galet men det är faktiskt sant. Blir så rastlös även fast jag har så mycket att göra. Försökte träna lite lätt hemma idag men äh, mår inte helt hundra så det är lika bra att vila. Tog en liten promenad med hundarna i alla fall - frisk luft är alltid bra! :) /But now I want to get healthy - I miss the gym after only a few days. Haha! Sounds crazy but it's true. I become so restless even though I have so much to do. Tried to do some light exercise at home today but oh, don't feel completely well yeat so it's better to rest. Took a little walk with the dogs anyway - fresh air is always good! :)

 

Todays workout

Ett kort benpass + två övningar för baksida axlar/rygg blev det idag. Måste ge mer tid åt mina axlar tror jag.. eftersom problemet från operationen fortfarande hänger kvar. Jag körde benpress, omvänd hack lift, cable kickbacks & liggande lårcurl för benen samt facepulls i cable cross & omvända pec deck i maskin för baksida axlar. Nu ska jag färga mitt hår & få massage! Hehe, (hoppas jag - jag ska försöka muta till mig lite ryggmassage i soffan av Erik. Känner att det vore guld just nu!). /A short leg workout + two exercises for the back of the shoulders I did at the gym today. Must give more time to my shoulders, I think.. because the problem from the surgery still linger. I did leg press, reverse hack lift, cable kickbacks and lying legcurls for the legs and facepulls in cable cross & reverse pec deck in machine for the back of my shoulders. Now Im gonna color my hair and get a massage! Hehe, (I hope so anyway - I'll try to bribe me a little back massage on the couch by Erik. That would feel soooo good right now!).

Lying Legcurl VS Reverse Hacklift

Reverse Pec Deck

Friday fun @ gym!

Can't walk. Mitt motto för dagen, haha. Pressat benen/rumpan nästan 2 timmar på gymmet nu. Tur att bilderna på mig i benpressen blev minimala eftersom mitt ansiktsuttryck equals väldigt bajsnödig. Haha! Skoja bara :) Man ska ta i på gymmet. Skrika, pusta, flåsa, whatever. Man är där för att träna, eller hur? :) Om man vill slippa höra ljud från andras munnar rekomenderas bra hörlurar ;) Jag kan däremot bli rädd när folk släpper tunga vikter i golvet utan skyddsmatta under. Tror alltid att någon ramlat & gjort sig illa när jag hör det :s. Plus att jag tappar fokus, argh. Can't walk. My motto for the day, haha. Killed my legs/butt for almost 2 hours in the gym this morning. Luckily the pictures with me in the leg press is minimal because my facial expression equals very much need-to-poo. Haha! Just kidding :) You should take it all out in at the gym. Screaming, puffing or, whatever. We are there to work out, right? :) If you don't want to hear noices from others' mouths I recomend good headphones ;) I do become afraid when people drop heavy weights to the floor without protective mat underneath tho. I always think someone slipped and hurt themselfs when I hear that. Plus I lose focus, argh.

Mitt träningspass såg ut så här: 
Cable kickbacks (stående) 1x15 + 2x12 (viktintervall 15-25kg) 
Cable kickbacks (på bänk) 3x12 (15kg) 
... Obs, vikten är EJ viktig i dessa övningar - kontakt med rätt muskel är det som gör tricket. 
Frontsquats 3x10 (viktintervall 20-40kg) 
Benpress (maskinen på bilden) här började jag med en lätt vikt och många reps och stegade mig uppåt till en vikt jag orkade göra max 4 djupa press. Därefter gick jag till en annan benpress som inte lutar uppåt utan går rakt fram & körde 3x10 med ett ben i taget. Tungt! 
Liggande legcurl 1x12 + 2x10 + 1x6 (Stegrande vikt) Jag vet inte exakt vad vikten var eftersom det skrivs i siffror & inte kilo i vissa maskiner, och dessutom försöker jag att inte stirra mig blind på vikter utan kör det som antingen ger mig bäst kontakt, eller det som jag klarar max 10 reps på. 
Bulgarian Split Squat (med hopp) 3x10 per ben utan vikt. Min hatövning som jag brukar pressa ur det sista ur kroppen med. Även om man inte har hantlar i händerna är denna övning galet dryg.. speciellt efter ett benpass :P 
Liggande legcurl 1x4 (sjukligt tungt). 

My workout looked like this:
Cable kickbacks (standing) 1x15 + 2x12 (weight range 15-25kg)
Cable kickbacks (on the bench) 3x12 (15kg)
... Note, the weight is NOT important in these exercises - contact with the right muscle is what does the trick.
Frontsquats 3x10 (weight range 20-40kg)
Leg press (machine pictured) here, I started with a light weight and high number of reps and stalked myself up to a weight I could do only 4 deep reps with. Then I went to another leg press with no incline and did 3x10 with one leg at a time. Heavy!
Laying legcurl 1x12 + 2x10 + 1x6 (Ascending weight) I don't know exactly what the weight was because it is written in figures and not kilo in some machines, and moreover, I try not to stare myself blind on weights because I either go with a weight that gives me the best contact or what I can handle a maximum of 10 reps with.
Bulgarian Split Squat (with jump) 3x10 each leg without weight. My hate-exercise that I tend to squeeze the last power out of the body with. Even if you do not have dumbbells in the hands this exercise is crazy tough.. especially after a legsession:P
Lying legcurl 1x4 (super heavy).


Efter detta orkade jag knappt gå så vi åkte till thairestaurangen & käkade lunch :) /After this I could almost not stand on my legs so we took the car and drove straight to the Thairestaurant & got some lunch :)

Shoulders

Egentligen har jag vilodag idag men åkte till gymmet & gjorde ett kort axelpass med fokus på baksida axlar. När jag opererades skadade dom en nerv i min hals som styr musklerna runt skulderbladet på vänster sida. Läkarna räknade med att det skulle ta ungefär 6 månader för nerven att reparera sig men nu har det gått ett år sedan jag opererades & jag har fortfarande problem med vänster skuldra. Inte alls som i början men ändå lite vilket är sjukt irriterande då jag bygger lättare muskler på höger. Direkt efter operationen kunde jag inte lyfta armen framåt eller åt sidan så visst har jag gjort framsteg med läkningsprocessen men jag vill bli helt "normal" igen, nu! Helst igår :) Jaja, ska inte klaga. Är glad att dom tog ut hela lymfkörteln och inte bara provbitar den sista gången. /Actually, I have a day off today from the gym today but I went there anyway and did a short shoulder session with a focus on the backside. When I had surgery they corrupted a nerve in my neck that control the muscles around the shoulder blade on the left side. The doctors estimated that it would take approximately 6 months for the nerve to repair itself, but now it's been a year since I had surgery and I still have problems with the left shoulder. Not at all like in the beginning but still a bit which is so annoying because I build  muscles easily on the right side. Right after the surgery, I could not lift my arm forward or sideways so of course I have made progress with the healing process but I want to be completely "normal" again, now! Ideally yesterday :) Well, I should not complain. Im glad they took out the entire lymph node and not just samples that time.

Legs & abs. (Video)

Hade ett bra pass i morse! Ben, rumpa & mage. Körde på i totalt 1.45h, började med fria vikter som ni ser på videon sen körde jag raka marklyft, butt blaster, sittande legcurl, hängande benlyft & kettlebell sidebend. Är nöjd med passet :) Sjukt svettigt eftersom jag aldrig tog någon längre paus mellan varken set eller övning. /Had a good workout this morning! Legs, butt and abs. Did a total of 1.45h at the gym, began with free weights as you can see in the video then I dis straight leg deadlifts, butt blaster, sitting legcurl, hanging leg raises & kettlebell sidebend aswell. Satisfied with the session :) I got crazy sweaty because I never took any significant pause between either sets or exercise.

 

Taylor Swift - Blank Space (Dapper 1989 Remix) 


Sneaky pics from yesterdays 2 workout

Smygfoton från gårdagens andra träningspass. Tränade ben/rumpa på morgonen & rygg/biceps på kvällen. Phew! Behöver jag säga att den dagen var jobbig? :) Jag tränade två pass bara för att jag sitter i bilen hela dagen idag påväg neråt i landet för en hundgrej. Berättar mer längre fram! :} Hur som helst så vill försöka att inte missa något pass på schemat därför blev det som det blev :) Skrattade så sjukt mycket åt hopprepsbilderna som Erik tog. Jag ser ut som en galopperande häst på allihopa. :'D /Sneaky photos from yesterday's second workout-session. Trained legs/butt in the morning and back/biceps in the evening. Phew! Do I need to say that yesterday was tough? :) I trained two session just because I'm sitting in the car all day today on my way down the country for a dog thing. Tell you more later! :} Anyway, im trying not to miss any workouts on my schedule therefore it had ti be this way :) Laughed soooo much about the jumprope-pictures Erik snapped. I look like a galloping horse on everyone :'D.

Asskiller!

Den här övningen är en riktig asskiller! Testa om ni inte tror mig, haha. :) Alla gummiband är olika kraftiga & ger olika motstånd så välj ett som passar er. Snurra bandet runt bänkens fot tills det fått en lagom längd. Ni ska kunna sparka upp benet rakt upp i luften. Ju högre ni sparkar, ju drygare blir det, ju mer får rumpan jobba. Höften ska precis vila på bänkens kant, sen är det bara att sparka på :) /This exercise is a real asskiller! Try it if you do not believe me, haha. :) All the rubber band gives different resistance so choose some that suits you. Spin the band around the bench's feet until it gets a proper length. You should be able to kick your leg straight up in the air. The higher you kick, the more tough it gets, the more your ass has to work. Place your hips on the edge of the bench and start kicking!